Itella Viestinvälitys

Tarjoamme päivittäiset postipalvelut kaikkialla Suomessa Itella Posti Oy:n kautta. Postin palvelupisteverkostoon kuuluu yhteensä noin 1 100 palvelupistettä. Monikanavaiset palvelut ja sähköiset asiointitavat ovat vastauksemme asiakkaidemme muuttuviin tarpeisiin. Yrityksille Suomessa ja Venäjällä tarjoamme kohdennetun markkinoinnin ratkaisuja, joilla ne tavoittavat omat asiakkaansa tuloksellisesti.

Postilta toivotaan joustavuutta ja uudenlaisia palveluja. Ihmisten ajankäyttö ja liikkuvuus muuttuvat, sähköiset palvelukanavat ja verkkokauppa kasvattavat suosiotaan, jo noin 80 prosenttia postiasioinneista on pakettien noutamista.

Verkkokaupan ja sen myötä pakettien määrän kasvu jatkui voimakkaana koko vuoden. Tämä näkyi muun muassa joulun alla, kun pakettimäärät nousivat jälleen uusiin ennätyslukemiin. Viikko 50 oli kaikkien aikojen ennätysviikko, silloin verkossamme kulki lähes miljoona pakettia. Myös osoitteettoman suoramarkkinoinnin kasvu kiihtyi ja markkinaosuus kasvoi kireästä kilpailutilanteesta huolimatta. Osoitteellisten kirjelähetysten määrä väheni edelleen, mikä näkyy osaltaan sähköisten kirjeiden volyymien kasvuna. Myös sanoma- ja aikakauslehtien määrät laskivat edellisestä vuodesta.

Sähköiset palvelut helpottavat arkea

Mobiilipalvelumme uudistuivat, ja nyt entistä useampia postiasioita voi hoitaa matkapuhelimella tai tabletilla. Palvelusta voi esimerkiksi etsiä puuttuvan postinumeron, tarkistaa lähimmän postin, kirjelaatikon tai pakettiautomaatin sijainnin, tai seurata oman postilähetyksen kulkua.

Lanseerasimme verkkosivuilla asiakkaillemme uuden Postitusapuri-palvelun sekä Muistajan osoitekirja -palvelun. Postitusapuri etsii asiakkaan toiveiden perusteella parhaan postitusratkaisun kirjeille tai paketeille. Maksuton Muistajan osoitekirja -verkkopalvelu pitää sisällään sähköisen osoitekirjan, jonka avulla ystävien muistamisesta tulee entistä vaivattomampaa.

Aloitimme sähköisen postinjakelun kokeilun Lounais-Suomen saaristossa syksyllä. Näin myös saaristossa merimatkan takana asuvat lehdentilaajat pääsevät lukemaan sanomalehden samaan aikaan, kun painettu lehti on varhaisjakelussa mantereen puolella.

Avasimme uudentyyppisen QR-ostamisen mahdollistavan itsepalvelupisteen Kouvolan Tervaskankaalle. Kuluttajille tarjoutuu näin aivan uudenlainen tapa tilata ja maksaa tuotteita mobiilisti älypuhelimella QR-koodin avulla.

Joustavuutta ja valinnanvaraa lisäsi myös uusi Paketinohjaus-palvelu. Se on valtakunnallinen palvelu, jonka avulla asiakas voi ohjata kotimaisesta verkkokaupasta tilaamansa paketit mihin tahansa Postin palvelupisteeseen. Maksuttoman palvelun voi ottaa käyttöön Postin verkkosivuilla.

Sähköinen postilaatikko on muuttumassa jo rutiiniksi. Netposti-palvelun käyttäjämäärän kasvu oli voimakasta. Käyttäjämäärä nousi elokuussa yli 400 000:een, kun se vuotta aiemmin oli 300 000.

Kaikki jakelutuotteemme ovat olleet vuodesta 2011 alkaen ilman lisämaksua jaettavia hiilineutraaleja Itella Green -tuotteita. Olemme näin maailman ensimmäinen hiilineutraali postipalveluiden tarjoaja.

Sata uutta palvelupistettä

Postin palvelupisteverkoston uudistaminen ja palvelupisteiden määrän lisääminen vastaavat osaltaan asiakkaidemme toiveisiin joustavuudesta. Vuoden aikana avattiin yhteensä 100 uutta Postin pakettiautomaattia ja noutopistettä. Ne ovat osa Postin palvelupisteverkoston uudistamista. Erilaisten palvelupisteiden määrää on suunniteltu lisättäväksi 1 100:sta noin 400:lla vuoteen 2016 mennessä, jolloin Postin palvelupisteitä on yhteensä noin 1 500. Täyden palvelun postien, pakettiautomaattien, noutopisteiden ja yrityspisteiden lisäksi tarjolla on noin 3 500 postimerkkien jälleenmyyntipistettä, noin 7 000 kirjelaatikkoa, kotiinkuljetuspalveluita sekä sähköinen postilaatikko Netposti.

Uudenkaupungin yrittäjäyhdistyksen kanssa solmittiin yhteistyösopimus, joka kokoaa saman katon alle postipalvelut, kaupungin yhteispalvelupiste Passarin, yrittäjien palvelupisteen, jäteneuvontapalvelun sekä maistraatin ja kaupungin välillä sovitut palvelut. Monipalvelupiste on lajissaan ensimmäinen. Se avataan vuoden 2013 aikana.

Keskon kanssa solmitun yhteistyösopimuksen myötä kaikkiin nykyisiin ja tuleviin K-citymarketeihin asennetaan pakettiautomaatit vuoden 2013 loppuun mennessä. Lisäksi R-kioskin kanssa tehdyn sopimuksen myötä Itellan palvelupisteverkosto laajenee lähes 300:lla R-kioskien yhteydessä palvelevalla Postin noutopisteellä. S-ryhmän kanssa tehty yhteistyösopimus tuo jopa 350 Postin pakettiautomaattia S-ryhmän toimipaikkoihin.

Pakettien lähettäminen Suomen ja Viron välillä helpottui keväällä, kun avasimme pakettiautomaattiliikenteen maiden välille.

Posti on toiminut jo yli 40 vuoden ajan tuttuna ja luotettavana äänestyspaikkana. Vuoden aikana ennakkoäänestys toteutettiin presidentinvaaleissa ja kunnallisvaaleissa. Presidentinvaaleissa äänesti ennakkoon lähes 1,4 miljoonaa äänioikeutettua.

Avainluvut 2012

• Liikevaihto 1 167,6 milj. euroa
  • Oikaistu liiketulos* 74,0 milj. euroa
  • Liiketulos 74,0 milj. euroa
  • Henkilöstö 17 844 (31.12.2012)

*) oikaistu = ilman kertaluonteisia eriä

Palvelut

• Kirjeiden, lehtien ja suoramainonnan jakeluratkaisut
  • Kotimaan ja kansainväliset pakettipalvelut
  • Postin ja yhteistyökumppanien ylläpitämät postit
  • Noutopisteet, pakettiautomaatit ja yrityspisteet
  • Verkkokaupan kokonaisratkaisut
  • Sähköiset postipalvelut, Netposti
  • Markkinointiviestinnän verkkotyökalut
  • Analytiikka-, kohderyhmä- ja osoiterekisterinkorjauspalvelut sekä postinumerotuotteet

Toimintamaat

• Suomi
  • Viro
  • Venäjä

Visio

Kuluttajien suosima, kiistaton markkinajohtaja verkkokaupan, kirjeiden, lehtien sekä suoramarkkinoinnin palveluissa ja jakelussa Suomessa.

Missio

Ainutlaatuisen arvon tuottaminen asiakkaille ja yhteiskunnalle palveluilla tavaran ja tiedon jakeluun.

Tunnuslukuja

• Päivittäin noin 11 miljoonaa postilähetystä